[ Pobierz całość w formacie PDF ]
często bywa zasocjowana (tzn. obserwujesz sytuację z punktu widzenia jej uczestnika),
natomiast przeciętności - zdysocjowana; nie wolno ci zapomnieć o skorygowaniu tego aspektu
doświadczenia. Przeanalizuj kolejne submodalności i usuń wszystkie różnice, stosując
skuteczny, mistrzowski wzorzec. Na zakończenie, doznając ponownie sytuacji, którą pragniesz
zmienić, przywołaj odczucia, wszelkie submodalności kinestetyczne, które zidentyfikowałeś i
80
dobrze poznałeś podczas odczuwania stanu mistrzostwa.
Co począć, gdy przywołane z pamięci doskonałe zachowania nie są satysfakcjonujące,
zwłaszcza w porównaniu z osiągnięciami innych? Poza kreowaniem wizji własnych
doświadczeń możesz wyobrazić sobie kogoś innego, nawet wysokiej klasy specjalistę, którego
widziałeś tylko w telewizji, wykonującego określone czynności. W takim wypadku musisz
zmobilizować całą potęgę wyobrazni. Czyniąc to, nadaj tworzonym obrazom charakter
zasocjowany, tj. postaw się na miejscu wybranej osoby i postępuj tak jak ona, doświadczając
tych samych wrażeń.
Opisaną wyżej technikę modelowania można zastosować również w odniesieniu do dziedzin, w
których pragniesz podwyższyć swe umiejętności. I w tym przypadku poza zmianą
submodalności możesz wyobrazić sobie inną osobę i stworzyć odpowiednią, zasocjowaną
wizję. Wyobrażenia, w których zajmujesz miejsce innej osoby, mogą przynieść istotne zmiany,
nawet jeżeli nie posiadłeś w wysokim stopniu umiejętności sterowania submodalnościami.
Podstawowe techniki, omówione w niniejszym rozdziale, możesz stosować zawsze, gdy
pragniesz skojarzyć lepszy stan umysłu z określonym rodzajem działalności. Jeżeli
identyfikacja submodalności, które powinieneś zmienić, nastręcza ci trudności, możesz wybrać
wydarzenia lub działania wywołujące skrajnie odmienne odczucia. Np. typ aktywności, która
wzbudza w tobie wręcz obawę i której wspomnienie jest nieprzyjemne, zapewnia większe
prawdopodobieństwo zaobserwowania innych submodalności. W takim przypadku obraz
zapewne będzie zamglony, odległy, może nawet czarno-biały, całkowicie odmienny od ostrych,
barwnych wizji doświadczeń mistrzowskich.
Przyczyną obawy, jaką odczuwasz na samą myśl o wykonywaniu określonych czynności, jest
kombinacja submodalności w każdym z trzech podstawowych systemów reprezentacji.
Zmieniając je, zmienisz również swoje odczucia, a co za tym idzie - osiągnięcia. Przedmiot
obawy, tj. konkretny rodzaj aktywności lub umiejętności, nie tłumaczy związanych z nią
odczuć, czyli stanu umysłu oraz oceny własnych możliwości - te wynikają raczej z in-
dywidualnych, niepowtarzalnych skojarzeń z miejscem, osobą, czynnością lub wspomnieniem.
Zatem podstawowym zródłem zróżnicowania naszych osiągnięć w poszczególnych
dyscyplinach jest odmienny sposób postrzegania ich; innymi słowy, nie jest nim treść
określonego rodzaju umiejętności lub działania, lecz utrwalony wzorzec myślenia.
Jeżeli bez trudu rozpoznajesz różnice między submodalnościami odpowiadającymi
poszczególnym wspomnieniom, możesz stopniowo przekształcać swe postępowanie, np.
rozpoczynając od osiągania mistrzostwa w dziedzinach, w których zdobyłeś już stosunkowo
wysoki poziom umiejętności, budować na nim kolejne sukcesy. Stosując zalecane techniki krok
po kroku, ułatwiasz sobie zastosowanie nowego typu zachowań w praktyce. Jeżeli np.
regularnie przewodniczysz obradom określonego zespołu lub przedstawiasz miesięczne
sprawozdania, będziesz mógł sprawdzić swe mistrzostwo w znajomym otoczeniu. Następnie
możesz podjąć inne, trudniejsze wyzwania Zatem jak najszybciej zastosuj wszystkie metody w
codziennych sytuacjach życiowych.
STRATEGIE MISTRZOSTWA
Jednym z czynników mistrzostwa, które zdefiniowaliśmy na początku rozdziału, jest
umiejętność naśladowania strategu myślenia stosowanej przez wybitne jednostki. Składnikami
każdej z owych strategu są modalności, które występują w technikach NLP i do których
odwołujemy się, by wytłumaczyć różnice między ludzmi i między zachowaniami
Rozpoznaliśmy już modalności, a następnie submodalności, musimy teraz określić kolejność, w
jakiej one występują. Sekwencja submodalności ma decydujące znaczenie dla powodzenia
zastosowanej strategu To samo dotyczy słów. Zdania Mam książkę w ręce" i Mam rękę w
książce" mają całkowicie odmienne treści, a różnica między nimi przejawia się jedynie w
składni, czyli w pozycji słów w głębokiej strukturze zdania
Zobrazujmy te rozważania na przykładzie przyrządzania potraw. Możesz mieć wszystkie
81
potrzebne składniki we właściwych ilościach, jeżeli jednak nie połączysz ich ze sobą i nie
wykonasz wskazanych czynności w odpowiedniej kolejności, rezultat może być opłakany.
NLP poświęca zatem wiele uwagi strategiom stosowanym przez wybijające się jednostki
zarówno w ich aspekcie zewnętrznym (co robią i w jakiej kolejności), jak i wewnętrznym (w
jaki sposób myślą i w jakiej kolejności przebiegają procesy myślenia). Sekret mistrzostwa,
osiągniętego w dowolnej dziedzinie, kryje się w strategii. Powtarzając ją, niezmiennie
osiągamy te same rezultaty. Modelowanie i naśladowanie skutecznych strategu innych osób
pozwala na uzyskanie podobnych wyników. Zatem aby zmienić własne zachowania, a tym
samym osiągnięcia, musimy rozpocząć od szczegółowego zdefiniowania ich.
Powyższa koncepcja rewolucjonizuje dotychczasowe poglądy na rozwój jednostki. Wybrany
przez nas mistrz" mógł spędzić wiele lat na wytężonej pracy, nieświadom strategu, jakie
opracował przez ten czas. Dzięki NLP jesteśmy w stanie określić model myślenia i zachowań
tej osoby, a następnie osiągnąć podobne wyniki w znacznie szybszym tempie. Oczywiście nie
uda nam się natychmiast wypracować niezbędnej koordynacji ruchów lub zdobyć innej
pożądanej sprawności, lecz prawdopodobnie zajmie nam to tylko niewielki ułamek czasu, który
pochłonęło pierwotne opracowanie mistrzowskiej strategu. Gdyby mistrzostwo było szyfrem do
sejfu, musiałbyś poznać właściwe cyfry i ustalić ich kolejność. Gdy ci się to uda, będziesz mógł
z niego korzystać, kiedy zechcesz. Strategia jest kluczem, dzięki któremu zrealizujesz swe
pragnienia. [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl aikidobyd.xlx.pl
często bywa zasocjowana (tzn. obserwujesz sytuację z punktu widzenia jej uczestnika),
natomiast przeciętności - zdysocjowana; nie wolno ci zapomnieć o skorygowaniu tego aspektu
doświadczenia. Przeanalizuj kolejne submodalności i usuń wszystkie różnice, stosując
skuteczny, mistrzowski wzorzec. Na zakończenie, doznając ponownie sytuacji, którą pragniesz
zmienić, przywołaj odczucia, wszelkie submodalności kinestetyczne, które zidentyfikowałeś i
80
dobrze poznałeś podczas odczuwania stanu mistrzostwa.
Co począć, gdy przywołane z pamięci doskonałe zachowania nie są satysfakcjonujące,
zwłaszcza w porównaniu z osiągnięciami innych? Poza kreowaniem wizji własnych
doświadczeń możesz wyobrazić sobie kogoś innego, nawet wysokiej klasy specjalistę, którego
widziałeś tylko w telewizji, wykonującego określone czynności. W takim wypadku musisz
zmobilizować całą potęgę wyobrazni. Czyniąc to, nadaj tworzonym obrazom charakter
zasocjowany, tj. postaw się na miejscu wybranej osoby i postępuj tak jak ona, doświadczając
tych samych wrażeń.
Opisaną wyżej technikę modelowania można zastosować również w odniesieniu do dziedzin, w
których pragniesz podwyższyć swe umiejętności. I w tym przypadku poza zmianą
submodalności możesz wyobrazić sobie inną osobę i stworzyć odpowiednią, zasocjowaną
wizję. Wyobrażenia, w których zajmujesz miejsce innej osoby, mogą przynieść istotne zmiany,
nawet jeżeli nie posiadłeś w wysokim stopniu umiejętności sterowania submodalnościami.
Podstawowe techniki, omówione w niniejszym rozdziale, możesz stosować zawsze, gdy
pragniesz skojarzyć lepszy stan umysłu z określonym rodzajem działalności. Jeżeli
identyfikacja submodalności, które powinieneś zmienić, nastręcza ci trudności, możesz wybrać
wydarzenia lub działania wywołujące skrajnie odmienne odczucia. Np. typ aktywności, która
wzbudza w tobie wręcz obawę i której wspomnienie jest nieprzyjemne, zapewnia większe
prawdopodobieństwo zaobserwowania innych submodalności. W takim przypadku obraz
zapewne będzie zamglony, odległy, może nawet czarno-biały, całkowicie odmienny od ostrych,
barwnych wizji doświadczeń mistrzowskich.
Przyczyną obawy, jaką odczuwasz na samą myśl o wykonywaniu określonych czynności, jest
kombinacja submodalności w każdym z trzech podstawowych systemów reprezentacji.
Zmieniając je, zmienisz również swoje odczucia, a co za tym idzie - osiągnięcia. Przedmiot
obawy, tj. konkretny rodzaj aktywności lub umiejętności, nie tłumaczy związanych z nią
odczuć, czyli stanu umysłu oraz oceny własnych możliwości - te wynikają raczej z in-
dywidualnych, niepowtarzalnych skojarzeń z miejscem, osobą, czynnością lub wspomnieniem.
Zatem podstawowym zródłem zróżnicowania naszych osiągnięć w poszczególnych
dyscyplinach jest odmienny sposób postrzegania ich; innymi słowy, nie jest nim treść
określonego rodzaju umiejętności lub działania, lecz utrwalony wzorzec myślenia.
Jeżeli bez trudu rozpoznajesz różnice między submodalnościami odpowiadającymi
poszczególnym wspomnieniom, możesz stopniowo przekształcać swe postępowanie, np.
rozpoczynając od osiągania mistrzostwa w dziedzinach, w których zdobyłeś już stosunkowo
wysoki poziom umiejętności, budować na nim kolejne sukcesy. Stosując zalecane techniki krok
po kroku, ułatwiasz sobie zastosowanie nowego typu zachowań w praktyce. Jeżeli np.
regularnie przewodniczysz obradom określonego zespołu lub przedstawiasz miesięczne
sprawozdania, będziesz mógł sprawdzić swe mistrzostwo w znajomym otoczeniu. Następnie
możesz podjąć inne, trudniejsze wyzwania Zatem jak najszybciej zastosuj wszystkie metody w
codziennych sytuacjach życiowych.
STRATEGIE MISTRZOSTWA
Jednym z czynników mistrzostwa, które zdefiniowaliśmy na początku rozdziału, jest
umiejętność naśladowania strategu myślenia stosowanej przez wybitne jednostki. Składnikami
każdej z owych strategu są modalności, które występują w technikach NLP i do których
odwołujemy się, by wytłumaczyć różnice między ludzmi i między zachowaniami
Rozpoznaliśmy już modalności, a następnie submodalności, musimy teraz określić kolejność, w
jakiej one występują. Sekwencja submodalności ma decydujące znaczenie dla powodzenia
zastosowanej strategu To samo dotyczy słów. Zdania Mam książkę w ręce" i Mam rękę w
książce" mają całkowicie odmienne treści, a różnica między nimi przejawia się jedynie w
składni, czyli w pozycji słów w głębokiej strukturze zdania
Zobrazujmy te rozważania na przykładzie przyrządzania potraw. Możesz mieć wszystkie
81
potrzebne składniki we właściwych ilościach, jeżeli jednak nie połączysz ich ze sobą i nie
wykonasz wskazanych czynności w odpowiedniej kolejności, rezultat może być opłakany.
NLP poświęca zatem wiele uwagi strategiom stosowanym przez wybijające się jednostki
zarówno w ich aspekcie zewnętrznym (co robią i w jakiej kolejności), jak i wewnętrznym (w
jaki sposób myślą i w jakiej kolejności przebiegają procesy myślenia). Sekret mistrzostwa,
osiągniętego w dowolnej dziedzinie, kryje się w strategii. Powtarzając ją, niezmiennie
osiągamy te same rezultaty. Modelowanie i naśladowanie skutecznych strategu innych osób
pozwala na uzyskanie podobnych wyników. Zatem aby zmienić własne zachowania, a tym
samym osiągnięcia, musimy rozpocząć od szczegółowego zdefiniowania ich.
Powyższa koncepcja rewolucjonizuje dotychczasowe poglądy na rozwój jednostki. Wybrany
przez nas mistrz" mógł spędzić wiele lat na wytężonej pracy, nieświadom strategu, jakie
opracował przez ten czas. Dzięki NLP jesteśmy w stanie określić model myślenia i zachowań
tej osoby, a następnie osiągnąć podobne wyniki w znacznie szybszym tempie. Oczywiście nie
uda nam się natychmiast wypracować niezbędnej koordynacji ruchów lub zdobyć innej
pożądanej sprawności, lecz prawdopodobnie zajmie nam to tylko niewielki ułamek czasu, który
pochłonęło pierwotne opracowanie mistrzowskiej strategu. Gdyby mistrzostwo było szyfrem do
sejfu, musiałbyś poznać właściwe cyfry i ustalić ich kolejność. Gdy ci się to uda, będziesz mógł
z niego korzystać, kiedy zechcesz. Strategia jest kluczem, dzięki któremu zrealizujesz swe
pragnienia. [ Pobierz całość w formacie PDF ]