[ Pobierz całość w formacie PDF ]
…ð W 1768 wprowadzono do senatu hetmanów, w 1775 podskarbi nadworny
Komisja skarbowa
Stworzono komisje skarbowe i wojskowe dla polski i Litwy.
Komisja skarbowa miała się zająć porządkowaniem skarbu koronnego. I pomnożeniem
dochodów (zadania finansowe, rozwój infrastruktury, komunikają i transportem, popieranie
przemysłu i handlu, sądownictwo w sprawach skarbowych)
CÅ‚a, miary i wagi, moneta
Komisja Skarbowa wpłynęła na wprowadzenie ustawy sejmowej o zniesieniu ceł i myt
wewnętrznych, oraz ujednolicenie miar i wag, ujednolicenie i polepszenie monety.
Budżet
W 1768 Komisja Skarbowa wykonała budżet. Odtąd ustawa budżetowa określała całość
gospodarki finansowej państwa. Zapoczątkowano w tym czasie prace nad wprowadzeniem
nowoczesnych zasad gospodarki budżetowej ( zatem jedności budżetu jego jawności oraz
kontroli wykonywania budżetu przez sejm). Z ogólnego budżetu wyłączono fundusz
edukacyjny oraz dochody królewskie(oprócz utrzymania dworu).
Komisja edukacji narodowej
Komisja (1773)była zorganizowana kolegialnie, wspólna dla Polski i Litwy. Podlegała bezpośredni
królowi, do sejmu należała kontrola sprawozdań finansowych. Szybko pod jej władzę weszły
wszystkie szkoły państwowe w Polsce poza szkołą Rycerską(1765) i innymi szkołami
wojskowymi. Komisja zabiegała o kształcenie nauczycieli w seminariach świeckich, dbała o
szkoły miejskie i wiejskie, rozwijała nadzór nad pensjami. Założono też towarzystwo dla ksiąg
elementarnych zajmujące się wydawnictwem podręczników nowego typu. W 1783 komisja
wydała kodyfikacje dotycząca organizacji szkół ich hierarchii oraz zasad tworzenia stanu
nauczycielskiego.
Inne organy centralne
W miarę upływu czasu powstawał coraz więcej komisji jak np. komisja mennicza, komisja
szpitalna itp.
Gabinet królewski
Gabinet królewski zajmował się sekretariatu osobistego , administracją dóbr kamery,
korespondencją dyplomatyczną, stosunkami z kościołem kurią rzymską, sprawami W K
Litewskiego.
Przy królu powstała też kancelaria wojska
III. Prawa kardynalne
Prawa kardynalne z 1768
Narzędziem mającym zahamować podjęte przez Polskę reformy miały być przeforsowane przez
państwa ościenne i koła magnacjie. Jako niezmienny charakter miały charakter ustawy
zasadniczej. Skuteczność i nienaruszalność tej praw kardynalnych miała zapewnić gwarancja
Rosji 1768, rozszerzona na gwarancjÄ™ trzech mocarstw 1775.
Umacnianie przywilejów szlacheckich
Prawa kardynalne potwierdziły przywileje szlacheckie.
Próby ożywienia złotej wolności
1. Próbowano uwiecznić wolną elekcję
2. W 1775 dodano,, że królem może być tylko piast, szlachcic posesjonat, i nikt z rodziny
do 3 pokolenia nie mógł ponownie zostać królem
3. Prawo wypowiedzenia posłuszeństwa monarsze
4. WÅ‚adza naczelna sejm
5. Sejm nie powinien obradować dłużej niż sześć tygodni
6. Limitacja obrad tylko jednomyślnie
7. Zasada jednomyślności we wszystkich ważnych sprawach
8. 1775 utworzenie rady nieustajÄ…cej
IV. Rada nieustajÄ…ca
Dążenia centralistyczne
Dzięki giętkiej i mądrej polityce króla, z narzędzia represji Rada Nieustająca przemieniła się w
sprawny aparat reformatorski w rękach króla.
Organizacja rady nieustajÄ…cej
Król po powstaniu Rady Nieustającej utracił na jej rzecz swoje uprawnienia. Królowie pozostało
tylko prawo dwóch głosów w radzie w razie równości głosów.
Rada składała się z 36 członków, których powoływał sejm co 2 lata. W połowie mieki to być
reprezentanci senatu a w połowie ogółu szlachty. Każdy sejm miał zmieniać 1/3 dawnego składu
. Spośród szlachty był wybierany Marszałek rady. Oprócz zebrań plenarnych, praca rady
odbywała się w 5 departamentach ukształtowanych jako kolegia po 5 8 członków:
1. interesów cudzoziemskich
2. Policji
3. dobrego porzÄ…dku
4. wojskowym
5. sprawiedliwości i skarbowym.
Decyzje miały zapadać absolutną większością głosów.
Departament wojskowy wpłynął na zwiększenie liczby wojska, oraz jej modernizacji.
Departament Sprawiedliwości uczynił wiele dla uporządkowania sądownictwa
V. Zmiany w prawie sÄ…dowym
Idee przewodnie
Zaczęło od nowa rosnąć znaczenie naukowości i kultury prawnej. Prawo powoli stawało się
zupełnie świeckie. Prawo miało służyć dobru publicznemu.
Nowe w prawie prywatnym
Nowe prądy w prawie prywatnym wyraziły się przezde wszystkim w dążeniu do racjonalizacj
gospodarki, a t5akże innych stosunków społecznych.
Mieszczanie powoli zaczęli otrzymywać prawo nabywania dóbr ziemskich, co uogólniono w
1791. Szerokie uprawnienia przyznano cudzoziemcom.
W stanie szlacheckim podniesiono wiek lat sprawnych do 20 i zastrzeżono, że przed
osiągnięciem zupełnej pełnoletności 24 nie można obciążać dóbr bez zgody ojca lub kuratora.
Próbowano ograniczyć nabywanie przez kościół nabywanie dóbr ziemskich.
Regulowano opiekę. Zwiększono kontrolę sądową, w celu ograniczenia nieuczciwości
opiekunów.
Reforma emfiteutyczna starostw niegrodowych które miałyby od tej pory oddawane w
dzierżawę temu kto da więcej.
Spółki [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl aikidobyd.xlx.pl
…ð W 1768 wprowadzono do senatu hetmanów, w 1775 podskarbi nadworny
Komisja skarbowa
Stworzono komisje skarbowe i wojskowe dla polski i Litwy.
Komisja skarbowa miała się zająć porządkowaniem skarbu koronnego. I pomnożeniem
dochodów (zadania finansowe, rozwój infrastruktury, komunikają i transportem, popieranie
przemysłu i handlu, sądownictwo w sprawach skarbowych)
CÅ‚a, miary i wagi, moneta
Komisja Skarbowa wpłynęła na wprowadzenie ustawy sejmowej o zniesieniu ceł i myt
wewnętrznych, oraz ujednolicenie miar i wag, ujednolicenie i polepszenie monety.
Budżet
W 1768 Komisja Skarbowa wykonała budżet. Odtąd ustawa budżetowa określała całość
gospodarki finansowej państwa. Zapoczątkowano w tym czasie prace nad wprowadzeniem
nowoczesnych zasad gospodarki budżetowej ( zatem jedności budżetu jego jawności oraz
kontroli wykonywania budżetu przez sejm). Z ogólnego budżetu wyłączono fundusz
edukacyjny oraz dochody królewskie(oprócz utrzymania dworu).
Komisja edukacji narodowej
Komisja (1773)była zorganizowana kolegialnie, wspólna dla Polski i Litwy. Podlegała bezpośredni
królowi, do sejmu należała kontrola sprawozdań finansowych. Szybko pod jej władzę weszły
wszystkie szkoły państwowe w Polsce poza szkołą Rycerską(1765) i innymi szkołami
wojskowymi. Komisja zabiegała o kształcenie nauczycieli w seminariach świeckich, dbała o
szkoły miejskie i wiejskie, rozwijała nadzór nad pensjami. Założono też towarzystwo dla ksiąg
elementarnych zajmujące się wydawnictwem podręczników nowego typu. W 1783 komisja
wydała kodyfikacje dotycząca organizacji szkół ich hierarchii oraz zasad tworzenia stanu
nauczycielskiego.
Inne organy centralne
W miarę upływu czasu powstawał coraz więcej komisji jak np. komisja mennicza, komisja
szpitalna itp.
Gabinet królewski
Gabinet królewski zajmował się sekretariatu osobistego , administracją dóbr kamery,
korespondencją dyplomatyczną, stosunkami z kościołem kurią rzymską, sprawami W K
Litewskiego.
Przy królu powstała też kancelaria wojska
III. Prawa kardynalne
Prawa kardynalne z 1768
Narzędziem mającym zahamować podjęte przez Polskę reformy miały być przeforsowane przez
państwa ościenne i koła magnacjie. Jako niezmienny charakter miały charakter ustawy
zasadniczej. Skuteczność i nienaruszalność tej praw kardynalnych miała zapewnić gwarancja
Rosji 1768, rozszerzona na gwarancjÄ™ trzech mocarstw 1775.
Umacnianie przywilejów szlacheckich
Prawa kardynalne potwierdziły przywileje szlacheckie.
Próby ożywienia złotej wolności
1. Próbowano uwiecznić wolną elekcję
2. W 1775 dodano,, że królem może być tylko piast, szlachcic posesjonat, i nikt z rodziny
do 3 pokolenia nie mógł ponownie zostać królem
3. Prawo wypowiedzenia posłuszeństwa monarsze
4. WÅ‚adza naczelna sejm
5. Sejm nie powinien obradować dłużej niż sześć tygodni
6. Limitacja obrad tylko jednomyślnie
7. Zasada jednomyślności we wszystkich ważnych sprawach
8. 1775 utworzenie rady nieustajÄ…cej
IV. Rada nieustajÄ…ca
Dążenia centralistyczne
Dzięki giętkiej i mądrej polityce króla, z narzędzia represji Rada Nieustająca przemieniła się w
sprawny aparat reformatorski w rękach króla.
Organizacja rady nieustajÄ…cej
Król po powstaniu Rady Nieustającej utracił na jej rzecz swoje uprawnienia. Królowie pozostało
tylko prawo dwóch głosów w radzie w razie równości głosów.
Rada składała się z 36 członków, których powoływał sejm co 2 lata. W połowie mieki to być
reprezentanci senatu a w połowie ogółu szlachty. Każdy sejm miał zmieniać 1/3 dawnego składu
. Spośród szlachty był wybierany Marszałek rady. Oprócz zebrań plenarnych, praca rady
odbywała się w 5 departamentach ukształtowanych jako kolegia po 5 8 członków:
1. interesów cudzoziemskich
2. Policji
3. dobrego porzÄ…dku
4. wojskowym
5. sprawiedliwości i skarbowym.
Decyzje miały zapadać absolutną większością głosów.
Departament wojskowy wpłynął na zwiększenie liczby wojska, oraz jej modernizacji.
Departament Sprawiedliwości uczynił wiele dla uporządkowania sądownictwa
V. Zmiany w prawie sÄ…dowym
Idee przewodnie
Zaczęło od nowa rosnąć znaczenie naukowości i kultury prawnej. Prawo powoli stawało się
zupełnie świeckie. Prawo miało służyć dobru publicznemu.
Nowe w prawie prywatnym
Nowe prądy w prawie prywatnym wyraziły się przezde wszystkim w dążeniu do racjonalizacj
gospodarki, a t5akże innych stosunków społecznych.
Mieszczanie powoli zaczęli otrzymywać prawo nabywania dóbr ziemskich, co uogólniono w
1791. Szerokie uprawnienia przyznano cudzoziemcom.
W stanie szlacheckim podniesiono wiek lat sprawnych do 20 i zastrzeżono, że przed
osiągnięciem zupełnej pełnoletności 24 nie można obciążać dóbr bez zgody ojca lub kuratora.
Próbowano ograniczyć nabywanie przez kościół nabywanie dóbr ziemskich.
Regulowano opiekę. Zwiększono kontrolę sądową, w celu ograniczenia nieuczciwości
opiekunów.
Reforma emfiteutyczna starostw niegrodowych które miałyby od tej pory oddawane w
dzierżawę temu kto da więcej.
Spółki [ Pobierz całość w formacie PDF ]