[ Pobierz całość w formacie PDF ]
W klimatyzowanym wnętrzu były bambusowe podłogi, ciemnoszare ściany i sklepione sufity. Na
ściankach działowych umieszczono zdjęcia, grafiki i ilustracje, a na wolno stojących platformach
ulokowano ocalałe z katastrofy artefakty. W każdej części znajdował się kiosk multimedialny z
monitorem LCD i ekranem dotykowym.
Do Fargów podeszła jedna z przewodniczek, młoda Indonezyjka w niebieskiej sukience.
* Witam w Muzeum Krakatau. Może mają państwo jakieś pytania?
* Interesuje nas, jakie statki cumowały w cieśninie podczas erupcji * odparła Remi.
* Rozumiem. Przejdzmy do ekspozycji poświęconej temu zagadnieniu. Tędy, proszę.
Poszli za kobietą do części z napisem Jednostki pływające". Na dwóch ścianach wisiały powiększone
dagerotypy ukazujące cieśninę oraz okoliczne zatoki i porty. Na trzeciej umieszczono strony z
dzienników okrętowych, wycinki prasowe, listy i ilustracje. Na platformie pośrodku zgromadzono
ocalałe wyposażenie statków, które zaskoczyła eksplozja.
* Ile statków znajdowało się wtedy w tym rejonie? * spytała Remi.
* Oficjalnie czternaście, ale w tysiąc osiemset osiemdziesiątym trzecim codziennie kursowały tam i z
powrotem setki małych kutrów rybackich oraz łodzi towarowych.
* To lista statków i ich załóg? * zapytał Sam, wskazując tablicę pamiątkową na tylnej ścianie.
* Tak * potwierdziła przewodniczka.
* Znam jedną z tych nazw: Berouw". Kobieta skinęła głową.
* Nie dziwię się. Berouw" był bocznokołowym parowcem zakotwiczonym w zatoce Lampung
pięćdziesiąt mil morskich od Krakatau. Porwała go tsunami i przeniosła kilka kilometrów w górę rzeki
Koeripan. Pozostał prawie nietknięty, ale cała załoga zginęła.
* Jest tylko trzynaście nazw * zauważyła Remi.
* SÅ‚ucham?
* Wspomniała pani o czternastu statkach, a tu wymieniono tylko trzynaście.
* Jest pani pewna? * Przewodniczka podeszła do tablicy i policzyła nazwy. * Rzeczywiście. Dziwne.
To na pewno jakaś pomyłka.
Remi się uśmiechnęła.
* Dziękujemy za pomoc. Pozwiedzamy jeszcze trochę.
* Oczywiście. Proszę skorzystać z kiosku multimedialnego. Wszystkie dokumenty znajdujące się w
naszych zbiorach, nawet te niewystawione, sÄ… do wglÄ…du.
Remi podeszła do Sama.
* Miałam nadzieję, że Shenandoah" będzie na liście.
* A zdjęcie wystarczy? * odparł.
* Co?
Wskazał fotografię na samej górze powiększoną do wymiarów metr dwadzieścia na metr
osiemdziesiąt. Objaśnienie obok informowało:
Widok w kierunku północno*wschodnim z pokÅ‚adu brytyjskiego statku towarowego »Salisbury«
zakotwiczonego jedenaście mil morskich na wschód od Krakatau w dniu 27 sierpnia 1883 roku. W tle
wyspa Pulau Legundi i wejście do zatoki Lampung".
* Widzisz go? * spytał Sam.
* WidzÄ™.
Na pierwszym planie, na tle Pulau Legundi, był trzymasztowy kliper z osprzętem rejowym i
pomalowaną na czarno górną częścią kadłuba.
* To nic nie znaczy * orzekła Remi. * Mnóstwo statków w tamtym okresie wyglądało tak samo jak
Shenandoah".
* Zapewne * przyznał.
* Sprawdzmy. Shenandoah" miał siedemdziesiąt metrów długości, masę tysiąca dwustu ton i
wyposażenie bojowe. Gwarantuję ci, że gdyby taki statek wpłynął do Cieśniny Sundajskiej, każdy
oficer na wachcie odnotowałby ten fakt.
Podeszli do kiosku multimedialnego i zaczęli przeszukiwać muzealne archiwum. Było
usystematyzowane według tematów, dat i kluczowych słów. Po godzinie wypróbowywania różnych
kombinacji słów Sam trafił na zapis kapitana niemieckiego statku handlowego Minden".
Wyświetlił na ekranie przetłumaczony tekst:
26 sierpnia 1883 roku, godzina 14.15: Minął nas za rufą niezidentyfikowany żaglowo*parowy kliper z
ośmioma furtami armatnimi w sterburcie. Nie odpowiedział na powitanie. Zakotwiczył po południowej
stronie Pulan Legundi".
Przewinął kilka następnych zapisów i znów się zatrzymał:
27 sierpnia 1883 roku, godzina 6.30: Erupcje się nasilają. Omal nie zalała nas gigantyczna fala.
Wydałem załodze rozkaz przygotowania się do natychmiastowego odpłynięcia".
* Idzmy dalej * mruknął Sam. Stuknął w ekran dotykowy i kolejny zapis wypełnił ekran:
27 sierpnia 1883 roku, godzina 8.00: %7łeglujemy z maksymalną prędkością kursem 041. Mamy
nadzieję dotrzeć na zawietrzną stronę Pulau Sebesi. Niezidentyfikowany kliper nadal zakotwiczony
po południowej stronie Pulau Legundi. Znów nie odpowiedział na powitanie".
Sam kontynuował przewijanie, w końcu przerwał.
* To był ostatni zapis kapitana Mindena" * rzekł. * To mógł być Shenandoah". Czas się zgadza, opis
też: sześć furt armatnich.
* A jeśli był? * rozważała Remi. * Kapitan Mindena" dokonał ostatniego zapisu dwie godziny przed
ostatnią erupcją Krakatau. Jakikolwiek statek widzieli, prawdopodobnie uciekł stamtąd lub zwaliły się
na niego tsunami albo spływ piroklastyczny.
* Istnieje trzecia możliwość * odrzekł Sam.
* Jaka?
* Spotkał go taki sam los jak Berouwa". Został przeniesiony w głąb lądu.
* I do tej pory go nie znaleziono?
* Może nie.
* Sumatra to duża wyspa. Gdzie proponujesz zacząć? Sam znów wskazał fotografię.
* W miejscu jego ostatniego zakotwiczenia. [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl aikidobyd.xlx.pl
W klimatyzowanym wnętrzu były bambusowe podłogi, ciemnoszare ściany i sklepione sufity. Na
ściankach działowych umieszczono zdjęcia, grafiki i ilustracje, a na wolno stojących platformach
ulokowano ocalałe z katastrofy artefakty. W każdej części znajdował się kiosk multimedialny z
monitorem LCD i ekranem dotykowym.
Do Fargów podeszła jedna z przewodniczek, młoda Indonezyjka w niebieskiej sukience.
* Witam w Muzeum Krakatau. Może mają państwo jakieś pytania?
* Interesuje nas, jakie statki cumowały w cieśninie podczas erupcji * odparła Remi.
* Rozumiem. Przejdzmy do ekspozycji poświęconej temu zagadnieniu. Tędy, proszę.
Poszli za kobietą do części z napisem Jednostki pływające". Na dwóch ścianach wisiały powiększone
dagerotypy ukazujące cieśninę oraz okoliczne zatoki i porty. Na trzeciej umieszczono strony z
dzienników okrętowych, wycinki prasowe, listy i ilustracje. Na platformie pośrodku zgromadzono
ocalałe wyposażenie statków, które zaskoczyła eksplozja.
* Ile statków znajdowało się wtedy w tym rejonie? * spytała Remi.
* Oficjalnie czternaście, ale w tysiąc osiemset osiemdziesiątym trzecim codziennie kursowały tam i z
powrotem setki małych kutrów rybackich oraz łodzi towarowych.
* To lista statków i ich załóg? * zapytał Sam, wskazując tablicę pamiątkową na tylnej ścianie.
* Tak * potwierdziła przewodniczka.
* Znam jedną z tych nazw: Berouw". Kobieta skinęła głową.
* Nie dziwię się. Berouw" był bocznokołowym parowcem zakotwiczonym w zatoce Lampung
pięćdziesiąt mil morskich od Krakatau. Porwała go tsunami i przeniosła kilka kilometrów w górę rzeki
Koeripan. Pozostał prawie nietknięty, ale cała załoga zginęła.
* Jest tylko trzynaście nazw * zauważyła Remi.
* SÅ‚ucham?
* Wspomniała pani o czternastu statkach, a tu wymieniono tylko trzynaście.
* Jest pani pewna? * Przewodniczka podeszła do tablicy i policzyła nazwy. * Rzeczywiście. Dziwne.
To na pewno jakaś pomyłka.
Remi się uśmiechnęła.
* Dziękujemy za pomoc. Pozwiedzamy jeszcze trochę.
* Oczywiście. Proszę skorzystać z kiosku multimedialnego. Wszystkie dokumenty znajdujące się w
naszych zbiorach, nawet te niewystawione, sÄ… do wglÄ…du.
Remi podeszła do Sama.
* Miałam nadzieję, że Shenandoah" będzie na liście.
* A zdjęcie wystarczy? * odparł.
* Co?
Wskazał fotografię na samej górze powiększoną do wymiarów metr dwadzieścia na metr
osiemdziesiąt. Objaśnienie obok informowało:
Widok w kierunku północno*wschodnim z pokÅ‚adu brytyjskiego statku towarowego »Salisbury«
zakotwiczonego jedenaście mil morskich na wschód od Krakatau w dniu 27 sierpnia 1883 roku. W tle
wyspa Pulau Legundi i wejście do zatoki Lampung".
* Widzisz go? * spytał Sam.
* WidzÄ™.
Na pierwszym planie, na tle Pulau Legundi, był trzymasztowy kliper z osprzętem rejowym i
pomalowaną na czarno górną częścią kadłuba.
* To nic nie znaczy * orzekła Remi. * Mnóstwo statków w tamtym okresie wyglądało tak samo jak
Shenandoah".
* Zapewne * przyznał.
* Sprawdzmy. Shenandoah" miał siedemdziesiąt metrów długości, masę tysiąca dwustu ton i
wyposażenie bojowe. Gwarantuję ci, że gdyby taki statek wpłynął do Cieśniny Sundajskiej, każdy
oficer na wachcie odnotowałby ten fakt.
Podeszli do kiosku multimedialnego i zaczęli przeszukiwać muzealne archiwum. Było
usystematyzowane według tematów, dat i kluczowych słów. Po godzinie wypróbowywania różnych
kombinacji słów Sam trafił na zapis kapitana niemieckiego statku handlowego Minden".
Wyświetlił na ekranie przetłumaczony tekst:
26 sierpnia 1883 roku, godzina 14.15: Minął nas za rufą niezidentyfikowany żaglowo*parowy kliper z
ośmioma furtami armatnimi w sterburcie. Nie odpowiedział na powitanie. Zakotwiczył po południowej
stronie Pulan Legundi".
Przewinął kilka następnych zapisów i znów się zatrzymał:
27 sierpnia 1883 roku, godzina 6.30: Erupcje się nasilają. Omal nie zalała nas gigantyczna fala.
Wydałem załodze rozkaz przygotowania się do natychmiastowego odpłynięcia".
* Idzmy dalej * mruknął Sam. Stuknął w ekran dotykowy i kolejny zapis wypełnił ekran:
27 sierpnia 1883 roku, godzina 8.00: %7łeglujemy z maksymalną prędkością kursem 041. Mamy
nadzieję dotrzeć na zawietrzną stronę Pulau Sebesi. Niezidentyfikowany kliper nadal zakotwiczony
po południowej stronie Pulau Legundi. Znów nie odpowiedział na powitanie".
Sam kontynuował przewijanie, w końcu przerwał.
* To był ostatni zapis kapitana Mindena" * rzekł. * To mógł być Shenandoah". Czas się zgadza, opis
też: sześć furt armatnich.
* A jeśli był? * rozważała Remi. * Kapitan Mindena" dokonał ostatniego zapisu dwie godziny przed
ostatnią erupcją Krakatau. Jakikolwiek statek widzieli, prawdopodobnie uciekł stamtąd lub zwaliły się
na niego tsunami albo spływ piroklastyczny.
* Istnieje trzecia możliwość * odrzekł Sam.
* Jaka?
* Spotkał go taki sam los jak Berouwa". Został przeniesiony w głąb lądu.
* I do tej pory go nie znaleziono?
* Może nie.
* Sumatra to duża wyspa. Gdzie proponujesz zacząć? Sam znów wskazał fotografię.
* W miejscu jego ostatniego zakotwiczenia. [ Pobierz całość w formacie PDF ]