[ Pobierz całość w formacie PDF ]
5. Poznawanie zawodów, w których woda potrzebna jest ludziom do wykonywania pracy,
np. marynarz, rybak, strażak...
6. Dostrzeganie korzystnych i niekorzystnych warunków dla wzrostu roślin.
7. Rozumienie konieczności posługiwania się umiarkowanym głosem, unikania hałasu, słu-
chania muzyki o umiarkowanej sile.
8. Rozumienie potrzeby ograniczania ilości śmieci, np. poprzez opakowania wielokrotne-
go użytku szklane słoiki i butelki...
9. Wykorzystywanie materiałów odpadowych w pracach plastycznych, np. gazety, tektura,
styropian, słoiki...
1
10. Eksperymentowanie:
a) badanie wibracji (drgań) wywołanych działaniem urządzeń technicznych, np. drga-
nia podłoża wywołane pracą odkurzacza lub wiertarki.
b) wykonywanie pomiarów zanieczyszczenia powietrza wyłożenie kilku kawałków
bibuły w różnych miejscach w sali i za oknem, po pewnym czasie oglądanie i porów-
nywanie jakości i ilości zanieczyszczeń zebranych na bibule.
Poziom IV
1. Rozwijanie troski o obecną i przyszłą jakość życia na Ziemi:
a) nabywanie opiekuńczego stosunku do świata roślin i zwierząt,
b) rozumienie potrzeby i konieczności dbania o życie na Ziemi,
c) kształtowanie umiejętności mądrego i odpowiedzialnego współżycia człowieka
z przyrodą.
2. Rozumienie konieczności sortowania odpadów wytwarzanych przez człowieka, pozna-
nie ekonomicznego aspektu zbierania makulatury, ale także ochrony lasów. W miarę
możliwości wycieczka na wysypisko śmieci. Czynne uczestnictwo w akcji Sprzątanie
świata .
1
Pomysły eksperymentów w III i IV poziomie zaczerpnięto z książki Ten piękny tajemniczy świat (red. T. Gał-
czyńska), Warszawa 1997, ZNFiOZiGW.
69
3. Nabywanie przekonania, że woda i powietrze są niezbędnymi czynnikami dla życia na
Ziemi.
4. Poznawanie sposobów korzystania ze słońca i ochrony przed jego nadmiernym opero-
waniem.
5. Poznawanie sposobów oczyszczania wody filtry, oczyszczalnia ścieków. W miarę moż-
liwości wycieczka do oczyszczalni ścieków. Kształtowanie poczucia odpowiedzialności
za stan czystości wód i obowiązku ich zachowania dla przyszłych pokoleń.
6. Rozumienie terminów: dzwięki, drgania, hałas. Rozumienie negatywnego wpływu hała-
su na zdrowie człowieka.
7. Eksperymentowanie:
a) hodowanie glonów rozumienie ich znaczenia dla rozwoju innych organizmów (np.
ryb, ptaków...);
b) rozpoznawanie niektórych rodzajów gleby porównywanie pod względem składu,
lepkości, wilgotności, stopnia rozdrobnienia..., nazywanie gleby, np. glina, piasek,
próchnica...
Treści rozszerzające
1. Poznawanie naszej Galaktyki, rola i pozycja Słońca, charakterystyczne cechy planet krą-
żących wokół Słońca.
2. Rozumienie szkodliwości palenia papierosów dla zdrowia człowieka.
3. Poznawanie cyklu produkcyjnego papieru, w miarę możliwości wycieczki do fabryki ce-
lulozy i drukarni.
4. Rozumienie konieczności ochrony środowiska przed zanieczyszczeniami dezodoran-
ty kulkowe lub w sztyfcie, wykorzystywanie energii słonecznej, filtry na kominach fa-
bryk, katalizatory, benzyna bezołowiowa...
5. Poznawanie możliwości nawożenia gleby pozytywne i negatywne skutki tych zabiegów.
6. Poznawanie przyczyn powstawania dziury ozonowej i kwaśnego deszczu oraz skutków
ich działania w środowisku naturalnym.
V OBSZAR EDUKACJI W ZAKRESIE MOWY I MYZLENIA
Zagadnienia
1. Uczę się rozumienia informacji przekazywanych w sposób niewerbalny.
2. Uczę się myśleć, mówić, słuchać i rozumieć.
3. Mam zawsze kontakt z książką.
4. Poznaję literaturę i bawię się w teatr.
5. Potrafię opowiadać treść obrazków i historyjek obrazkowych.
6. Doskonalę swoją wymowę.
1. UCZ SI ROZUMIENIA INFORMACJI PRZEKAZYWANYCH
W SPOSB NIEWERBALNY
Wielkim osiągnięciem człowieka jest umiejętność porozumiewania się za pomocą języka
1
werbalnego. Znakami tego języka są wyrazy odnoszące się do przedmiotów myśli, czyli desy-
gnatów. Język jest społecznym i abstrakcyjnym tworem mowy. Opanowanie języka polega na [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl aikidobyd.xlx.pl
5. Poznawanie zawodów, w których woda potrzebna jest ludziom do wykonywania pracy,
np. marynarz, rybak, strażak...
6. Dostrzeganie korzystnych i niekorzystnych warunków dla wzrostu roślin.
7. Rozumienie konieczności posługiwania się umiarkowanym głosem, unikania hałasu, słu-
chania muzyki o umiarkowanej sile.
8. Rozumienie potrzeby ograniczania ilości śmieci, np. poprzez opakowania wielokrotne-
go użytku szklane słoiki i butelki...
9. Wykorzystywanie materiałów odpadowych w pracach plastycznych, np. gazety, tektura,
styropian, słoiki...
1
10. Eksperymentowanie:
a) badanie wibracji (drgań) wywołanych działaniem urządzeń technicznych, np. drga-
nia podłoża wywołane pracą odkurzacza lub wiertarki.
b) wykonywanie pomiarów zanieczyszczenia powietrza wyłożenie kilku kawałków
bibuły w różnych miejscach w sali i za oknem, po pewnym czasie oglądanie i porów-
nywanie jakości i ilości zanieczyszczeń zebranych na bibule.
Poziom IV
1. Rozwijanie troski o obecną i przyszłą jakość życia na Ziemi:
a) nabywanie opiekuńczego stosunku do świata roślin i zwierząt,
b) rozumienie potrzeby i konieczności dbania o życie na Ziemi,
c) kształtowanie umiejętności mądrego i odpowiedzialnego współżycia człowieka
z przyrodą.
2. Rozumienie konieczności sortowania odpadów wytwarzanych przez człowieka, pozna-
nie ekonomicznego aspektu zbierania makulatury, ale także ochrony lasów. W miarę
możliwości wycieczka na wysypisko śmieci. Czynne uczestnictwo w akcji Sprzątanie
świata .
1
Pomysły eksperymentów w III i IV poziomie zaczerpnięto z książki Ten piękny tajemniczy świat (red. T. Gał-
czyńska), Warszawa 1997, ZNFiOZiGW.
69
3. Nabywanie przekonania, że woda i powietrze są niezbędnymi czynnikami dla życia na
Ziemi.
4. Poznawanie sposobów korzystania ze słońca i ochrony przed jego nadmiernym opero-
waniem.
5. Poznawanie sposobów oczyszczania wody filtry, oczyszczalnia ścieków. W miarę moż-
liwości wycieczka do oczyszczalni ścieków. Kształtowanie poczucia odpowiedzialności
za stan czystości wód i obowiązku ich zachowania dla przyszłych pokoleń.
6. Rozumienie terminów: dzwięki, drgania, hałas. Rozumienie negatywnego wpływu hała-
su na zdrowie człowieka.
7. Eksperymentowanie:
a) hodowanie glonów rozumienie ich znaczenia dla rozwoju innych organizmów (np.
ryb, ptaków...);
b) rozpoznawanie niektórych rodzajów gleby porównywanie pod względem składu,
lepkości, wilgotności, stopnia rozdrobnienia..., nazywanie gleby, np. glina, piasek,
próchnica...
Treści rozszerzające
1. Poznawanie naszej Galaktyki, rola i pozycja Słońca, charakterystyczne cechy planet krą-
żących wokół Słońca.
2. Rozumienie szkodliwości palenia papierosów dla zdrowia człowieka.
3. Poznawanie cyklu produkcyjnego papieru, w miarę możliwości wycieczki do fabryki ce-
lulozy i drukarni.
4. Rozumienie konieczności ochrony środowiska przed zanieczyszczeniami dezodoran-
ty kulkowe lub w sztyfcie, wykorzystywanie energii słonecznej, filtry na kominach fa-
bryk, katalizatory, benzyna bezołowiowa...
5. Poznawanie możliwości nawożenia gleby pozytywne i negatywne skutki tych zabiegów.
6. Poznawanie przyczyn powstawania dziury ozonowej i kwaśnego deszczu oraz skutków
ich działania w środowisku naturalnym.
V OBSZAR EDUKACJI W ZAKRESIE MOWY I MYZLENIA
Zagadnienia
1. Uczę się rozumienia informacji przekazywanych w sposób niewerbalny.
2. Uczę się myśleć, mówić, słuchać i rozumieć.
3. Mam zawsze kontakt z książką.
4. Poznaję literaturę i bawię się w teatr.
5. Potrafię opowiadać treść obrazków i historyjek obrazkowych.
6. Doskonalę swoją wymowę.
1. UCZ SI ROZUMIENIA INFORMACJI PRZEKAZYWANYCH
W SPOSB NIEWERBALNY
Wielkim osiągnięciem człowieka jest umiejętność porozumiewania się za pomocą języka
1
werbalnego. Znakami tego języka są wyrazy odnoszące się do przedmiotów myśli, czyli desy-
gnatów. Język jest społecznym i abstrakcyjnym tworem mowy. Opanowanie języka polega na [ Pobierz całość w formacie PDF ]